Singapore een westerse wereld! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu Singapore een westerse wereld! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu

Singapore een westerse wereld!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 Maart 2015 | Singapore, Singapore

Hallo trouwe lezers van mijn blog!

Vorige week maandag en dinsdag (2 en 3 maart) heb ik de groepen 3 en 7 gedraaid. Groep 3 was leuk om het verschil te zien met mijn stage in lottum. Hier zijn ze namelijk met 5 kinderen en zijn ze al eind kern 9. Maar ze hebben ook maar 4 uur per week, dus ze moeten in die uren meer dagen plannen. Ze moeten dus veel meer doen dan in Nederland. In groep 2 hebben ze kern 1 tot en met 3 aangeboden gekregen, dus dat scheelt ook wel veel. Verder krijgen ze op hun dagschool ook lezen en schrijven bij de kleuters. Op woensdag en donderdag had ik de peutergroepen. Aangezien we een tussenweek hadden heb ik door middel van Nijntje en vervoer een combinatie gemaakt met het nieuwe thema: kinderboeken. Ja ook de kinderen daar krijgen te maken met de Nederlandse cultuur. En daar horen ook de Nederlandse kinderboeken bij.

Vrijdagochtend om 5:45 uur kwam de taxi mij ophalen om mij naar het vliegveld te brengen. Ook net als bij Bali is een uur van te voren aanwezig zijn voldoende. Ik checkte me in bij de Bali van Air Asia. Om 7:25 vertrok mijn vliegtuig naar Singapore waar ik om 10:20 landde. Een half uur eerder dan gepland. Het was ongeveer 2 uur vliegen. In Singapore zit ook een uur tijd verschil, waardoor er 7 uur verschil met Nederland was. Na het landden kocht ik een toeristenpas voor 3 dagen zodat ik onbeperkt met het openbaar vervoer kon reizen. Ik ging dus met de metro naar de dichtstbijzijnde halte waarna ik te voet verder ging naar mijn Hostel. Hier kon ik mijn tas neer zetten, want inchecken ging nog niet. Nadat ik mij omgekleed had en mijn tas klaar gemaakt had om op pad te gaan kon ik al inchecken. Dus ik kon ook mijn spullen in het kluisje leggen. Ik sliep namelijk op een gedeelde kamer voor 8 personen. Weer een nieuwe ervaring om te doen, want ik had nog nooit in een backpackershostel geslapen. Na het inchecken ben ik de stad gaan verkennen. Op de foto's kunnen jullie zien wat ik allemaal gezien heb. Het is namelijk zo veel om te beschrijven. Ik heb enkele dingen hieronder beschreven. Ik heb veel gelopen en ook gebruik gemaakt van de metro, wat dat is wel heel handig. Wat een hoge gebouwen in Singapore. Die hoge gebouwen stonden voornamelijk in het financieel district wat ook eigen direct tegen het toeristische centrum lag. Ik kon hier met de voet naar toe dus mijn hostel lag op een perfecte plek! Wat heeft Singapore veel culturen. Ik voelde me ook erg thuis daar omdat ik niet opviel. Er waren veel blanke mensen, maar ook mensen met een Chinees of Indiaas uiterlijk. 's Avonds ben ik naar Chinatown gegaan. Het leek inderdaad als of ik in China beland was. Overal Chinese versiersels, Chinese teksten en chinezen die rond lopen. Hier is ook een eetstraat. Dat is een straat met allemaal tentjes, waar je je eten kan kopen en dan ergens een plekje uit zoekt om te zitten in de straat. Die dag je niet alleen in Chinatown maar er waren heel veel van die pekken in Singapore. Dus ik had een menu voor 5 SGD (omgerekend een euro of 3). Singapore is dus ook niet duur. Wel duurder dan Indonesië maar in vergelijking met Nederland is Singapore ook op sommige gebieden goedkoper. Alhoewel het heel erg verschilt waar je naar toe gaat en wat je koopt. Restaurants lopen erg uit een maar die prijzen zijn met Nederland te vergelijken alleen wel iets goedkoper. Wat me verder op is gevallen in Singapore is het leven bestaat uit eten en shoppen. Er zijn zoveel winkels dat ik dacht, hoe kan het dat al die winkels hun omzet kunnen halen. In een winkelcentrum heb je soms wel 5x dezelfde winkel zitten. Ook zie je hier veel merken terug. En een leuk weetje is dat het winkelcentrum over gaat in een metrostation en andersom. Het lijkt wel alsof het 1 is. Het is zo’n geweldige stad! Ik kan iedereen aan raden om het te bezoeken, want wat heb ik er genoten. Ik ben zo blij dat ik gegaan ben! Wat vooral erg mooi is, is Singapore by night! Wanneer je in een groot park gaat zitten (waar alle locals in groepjes relaxen, kletsen en muziek maken) heb je een prachtig uitzicht over de skyline van Singapore. Een prachtig plaatje. En wanneer je daar ’s avonds bent zie je allemaal prachtige lampjes, wit maar ook gekleurd! Alles is mooi in kleuren versierd. Heerlijk om ’s avonds rond te lopen. Vooral de temperatuur is dan heerlijk. Het is wat afgekoeld dus je zweet niet meer. Het was een graad of 28. Heerlijk! Jullie zullen nu wel denken: HEERLIJK?! Dat is toch heel warm ’s avonds? Maar overdag in de zon loopt het toch wel op tot de 40. Dus voor mijn idee koelt het dan lekker af. Een mooi uitzicht heb je ook bij de marina bay! Hiet staat het monument de merlion. Het teken (de leeuw) van Singapore. Maar ook Marina Bay Sands. Het super hoge hotel wat lijkt op een boot. ’s Avonds hebben ze een lichtshow van lampen en lazers. Ik heb het 2 á 3 keer gezien en het bleef elke keer fantastisch om te zien.
Zondag ben ik naar het Sentosa Island geweest. Een eilandje ten zuiden van Singapore met resorts, stranden en heel veel entertainment. Dit hele eiland is aangelegd door de mens. Ik ben er met de voet naar toe gelopen over de sentosa boardwalk. Dat is een voetgangersbrug. Even opgesomt wat je op het eiland zou kunnen doen:
- dolfijn academie
- onderwaterwereld
- indoor skydiven
- een observatietoren
- grote merlion
- Rodelen en met de stoeltjeslift gaan
- Monorail en een cabinelift
- gratis bussen en trams (het zijn meer treintjes als auto die rijden)
- Fort Siloso
- Tanjong, Palawan en Siloso Beach  prachtige aangelegde stranden
- Restaurants, bioscoop enz.
- Universal Studio’s Park Singapore



En hier nog een paar wist je datjes voor deze keer!
- Het in Singapore ongeveer een uur later donker wordt dan in Indonesië?
- Dat dat rond een uur of half 8 is.
- Dat het echt een wereldstad is die heel westers is.
- Dat Singapore heel veel regels heeft
- Om een paar grappige te noemen: je geen kauwgom het land in mag voeren, niet mag eten en drinken in de metro en hier ook geen stinkend fruit in mee mag nemen.
- Ik de helft al gepasseerd heb van mijn stageperiode!
- Nog maar 3,5 stage en dan zit het er al weer op!
- Het allemaal zo erg snel gaat!


  • 11 Maart 2015 - 18:44

    Hay Van Hugten:

    Je maakt toch heel wat mee,
    en dan helemaal alleen als vrouw in Singapore, je doet het toch maar.
    ik vind het het altijd erg leuk jou verhalen te lezen.
    Het is toch knap dat je ondanks jouw druk programma toch de tijd vind om zo'n verhaal te schrijven.
    je doet het niet af met een paar regeltjes, je neemt de moeite voor ons een interessant verhaal te maken.

    Je trotse vader

  • 11 Maart 2015 - 22:23

    Angèle:

    Hai Janneke,

    Wat leuk dat je de Nederlandse boeken als thema neemt zodat de kinderen er ook iets van op steken hoe het er bij ons aan toe gaat.
    Dan de verschillende groepen waar je aan werkt ,lijkt mij heel boeiend !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 28 Dec. 2014
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 3372

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 05 April 2014

Experience Abroad - Indonesië

Landen bezocht: