Een lange stageweek - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu Een lange stageweek - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu

Een lange stageweek

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

01 Maart 2015 | Indonesië, Jogjakarta

De eerste ervaringen met koken:
Iedere dag twee maanden lang uit eten leek ons niet alles. Wel lekker natuurlijk en niet heel duur, maar dat voor twee maanden lang? Ook wel eens fijn om je eigen maaltijd te bereiden. Zo zijn we naar de Superindo (grote supermarkt met ook genoeg Nederlandse producten) gegaan om boodschappen te doen. Onze eerste echte maaltijd was bief, bonen en rijst. Het bleek toch een hele klus op 1 gaspitje. Het duurde allemaal erg lang voordat het klaar was. Ik heb het idee dat ik vanaf het water op zetten tot het eten zo ongeveer een uur bezig geweest ben. Dus het is toch wel handig om regelmatig uit te eten. Maar ook wel weer fijn om je eigen maaltijd klaar te kunnen maken.

Stage:
Op maandag heb ik groep 6 gedraaid. De les ging net zoals alle andere lessen vooral om Taal. Het programma bestond daarom ook eigenlijk alleen uit taallessen. In de lessen waar wij in Nederland 1 uur mee doen proberen wij hier in 20 a 30 minuten te doen. En aangezien de kinderen 2 uur Nederlandse les krijgen op school, 2x per week gaan er heel wat taal- en woordenschatlessen doorheen. Aangezien groep 6 uit 3 kinderen bestaat gaat dit ook allemaal wat sneller. Ook krijgen de kinderen spelling. Na groep 6 had ik Voortgezet onderwijs 2. Deze groep bestaat uit 4 kinderen en krijgen les om VMBO Theoretisch HAVO les. Ik moet me wel even goed verdiepen in de stof die ze krijgen voordat ik een les krijg. Maar als je je er eenmaal in verdiept het loopt dit wel, want het gaat over onderwerpen die ik wel gehad heb, maar waar ik bijna nooit mee bezig ben dus dan verwaterd dit wat. Deze 2 uur stond de bijwoordelijke bepaling en de bijvoeglijke bepaling centraal. Maar ook het stellen en taalschat. Dinsdag had ik dezelfde groepen en kon ik verder gaan en ook terug blikken op de les van gisteren. Dat vind ik fijn, want dan kun je nog zeggen: Weet je nog, gisteren….. Woensdag en donderdag draaide ik de kleutergroep (bestaande uit 5 kleuters) waar het thema vervoer centraal stond. Op vrijdag draaide ik de peutergroep (normaal 7 kinderen maar nu 6 vanwege een afmelding) ook hier stond het thema vervoer nog centraal. Dit was de laatste week van het thema. Zaterdag hebben wij een extra schooldag gehad. Normaal gesproken hebben de kinderen dan geen les, maar 4x per jaar houdt de school een cultuurdag. Het thema was: Kinderboeken. We begonnen om half 12, zodat de meeste kinderen ook konden komen. Ook de kinderen die op zaterdag school hebben. Want hier in Indonesië zijn er ook scholen die een lesdag op zaterdag hebben. Het bestond uit twee delen, eerst kwamen de jongere kinderen en hierna volgde een gezamenlijk deel met de oudere kinderen. Daarna mochten de jonge kinderen naar huis en bleven de oudere nog tot 3 uur. Alle kinderen mochten verkleed naar school komen als hun favoriete personage uit een boek. Voor de jongere kinderen hadden we ons gespitst op een kinderboek, namelijk Pluk van de Petteflet. En daarom gingen wij als leerkrachten verkleed als, Pluk, de krullevaar, en ik als Aagje. Het was een erg leuke dag. We hebben voorgelezen (door de juffen maar ook door ouders, besproken welke personage de kinderen waren en allemaal leuke spelletjes. Bij de oudere kinderen hebben we ook nog een workshop gedaan.

Het verdere weekend:
Zaterdag na de cultuurdag (rond een uur of 4) hebben we lekker op het terras gezeten en nog een stukje gewandeld door Jogja en toen uit gegeten. Zondag hebben we een fietstocht gedaan. Ja, op Java kun je ook fietsen. We verzamelden om 6 uur. Nadat we een fiets geregeld hadden vertrokken we rond de klok van half 7. De reden dat het zo vroeg is, is dat het ’s ochtends nog niet zo warm is! Ik dacht dat we gewoon lekker zouden gaan fietsen, maar we bleken uit eindelijk mee te doen aan een evenement. Een evenement wat 1x per jaar is. Het was een tocht van ongeveer 30 KM. Het eerste stuk was door Jogja heen en op een gegeven moment kwamen de heuvels. Het bleek een flinke klim te zijn. Er waren heel veel fietsers. Voornamelijk mensen op de mountainbike. Maar het leek wel een beetje een tocht voor de tour de france. Een klim om met een wielrenfiets te doen. Het was een hele leuke ervaring, maar wel totaal bezweet. Het zweet druppelde aan alle kanten. Het laatste stuk ben ik zoals bijna de hele groep met de auto mee gegaan waarop de fietsen werden geladen en iedereen achter in de pick up zat. Het was voornamelijk lopen, want ik had geen hele lichte versnelling er op dus moest ik zwaar trappen wat op een gegeven moment niet meer lukte. Na flinke kilometers met de fiets aan de hand koos ik toch maar voor de pick up helaas. Toen we boven waren bleek het een heel evenement te zijn wat ging over het planten van nieuwe bomen in een naaldbos. Ja die had ik daar ook nog niet gezien. Er werden traditionele dansen gedaan enz. erg leuk om te zien. Hierna zijn we naar een biologisch restaurantje gegaan waar we een rondleiding hebben gedaan (op blote voeten!) om te kijken hoe alles er aan toe ging. Echt alles was biologisch. Leuk om te zien.


Ik wil jullie bedanken voor het lezen van al mijn reisverslagen. Ik vind het ook erg leuk om jullie reacties te lezen en ben blij dat jullie het graag lezen!

Wist je dat:
-Ik 1,6 KG was naar de wasserette gebracht hebt en dat me dat 6000RP kostte
- dat dat omgerekend zo’n 0,40 cent is
- De Indonesiërs naast de weg of op een veldje hun afval verbranden en er dus regelmatig hoopjes brand zijn
- dat dat soms heel erg kan stinken
- Waarvan ik eerst dacht dat er veel scooters waren het allemaal motors zijn en ze gewoon heel erg op scooters lijken alleen mogen deze een heel stuk harder
-ik het weekend van 6 maart naar Singapore vlieg om ook deze stad/land te bezichtigen
- er heel veel karretje met ieder een eigen muziekje door de straten fietsen (zodat je kunt horen welk eten er buiten fietst
- Ik al een aantal flinke jeukende muggenbulten heb
- Het hier gelukkig niet zo erg is als op Curaçao, want daar zaten mijn benen helemaal vol.
- Ik eerst bijna iedere nacht wakker werd van de minaretten maar er tegenwoordig al doorheen kan slapen.
- Ik al verschillende soorten Indonesisch fruit geprobeerd heb (lekker hoor!)
- Ik ook al heel veel gekko's gezien heb. Soms komen ze zelf even mijn kamer bewonderen.


-Ik heb een simkaartje gekocht dus mochten jullie willen bellen, smsen of appen kan dit naar: +62-89661303060 maar jullie kunnen ook gebruik maken van mijn Nederlandse nummer.

- Voor degene die graag mijn adres willen hebben waar ik verblijf:
JogjaDreams
Suryodiningratan
Gang Subarman 645A
Yogyakarta 55141
Indonesia

  • 01 Maart 2015 - 13:50

    Hay Van Hugten:

    deze week heb je veel voor school gedaan, dus was het wat minder vakantie, maar een goede ervaring.
    Want je ging voor je minor naar het buitenland om te bekijken hoe daar het onderwijs was.
    Voor je zelf ook goed dat je op een hoger nivo les moet geven.
    Laat je maar lekker verwennen met het (uit)eten, want dat is hier toch een beetje anders.
    Dan kan je als je terug bent weer zelf koken, kunnen wij mee profiteren.
    Heb je ook foto's van de cultuurdag?
    Veel plezier tot de volgende keer.

    groetjes Pap

  • 01 Maart 2015 - 14:07

    Janneke:

    Ik wil ook foto's plaatsen van de cultuurdag maar daarom denk ik dat ik op mijn reisverslag een we zet zodat alleen mensen die het willen Dit kunnen zien en niet de hele wereld. Beetje privacy voor de kinderen is ook wel fijn. Dus het komt binnenkort

  • 01 Maart 2015 - 14:28

    Els:

    Hoi Janneke,

    Wat leuk wat je allemaal mee maakt. De verschillende niveau's daar wen je wel aan. En onderwijs is aanpassen dat weet je ondertussen wel. Het is maar goed dat je kampeerervaring hebt, dan is dit koken niet echt helemaal nieuw.
    Ik lees dat je echt geniet van alles. Bllijf er van genieten en maak maar veel foto's dan kunnen we die daarna een keertje mooi komen bekijken.
    Groetjes uit Deurne, van ome Erik ook zegt hij en van de meiden ook
    Heel veel plezier in Singapore volgende week. Loretta vond het een leuke stad.

  • 01 Maart 2015 - 15:28

    Corry Obbink:

    Hoi Janneke.
    Wat een mooie en interessante foto's.
    Geniet en kom gezond weer thuis.
    Groetjes Corry

  • 01 Maart 2015 - 20:02

    Thea Vostermans:

    Hallo Janneke,

    Wat kun jij goed beeldend schrijven, ik zou toch zomaar zin krijgen om zelf naar dat gebied te gaan. Mooie foto's ook.
    Maar het blijft er natuurlijk vreselijk heet en dat is niks voor mij.
    En dat je nu ook naar Singapore gaat wil wel zeggen ,dat je je todolijstje al bijna af hebt of niet?
    Geniet nog een tijd van al die mooie indrukken en mensen, en het lekkere eten.
    We blijven je volgen hier in het Limburgse land!!!

    Liefs,tante Thea

  • 02 Maart 2015 - 15:06

    Sandra Bertrand:

    Ha die Janneke,
    Ik vind het leuk om je zo even met je mee te kunnen 'kijken' door je verslagen en de mooie foto's.
    Hier scheen vanmorgen de zon, maar nu regen regen en nog eens...
    Geniet ze nog van alle indrukken daar!
    groetjes Sandra.

  • 02 Maart 2015 - 16:07

    Nick Fleuren:

    Ha Janneke,

    Ook eens even een kijkje genomen op je eigen blog, leuk om te lezen!!
    Een school met 39 kinderen verdeeld over zoveel leerjaren--> dat lijkt me erg raar!

    Fijn dat de eerste weken goed zijn bevallen!!
    Veel plezier nog,

    grtz Nick

  • 02 Maart 2015 - 20:01

    Fam Rutten Helenaveen:

    Hallo Janneke,

    Hoe gaat het daar in het verre Indonesië
    Ik heb de foto van de school gezien ziet er leuk uit Ik hoop wel dat er airco aanwezig is!! .
    Geniet van de tijd dat je daar bent.
    Danique is voor de 1e keer geslaagd voor het rijexamen.
    Verder gaat hier alles goed.

    Veel succes en we spreken elkaar.

    Ome Luciën Tante Ineke Youri en Danique

  • 02 Maart 2015 - 21:13

    Marion Verhaegh:

    Hoi Janneke,

    Wat een leuk verhaal, je hebt ook weer veel gezien en gedaan!
    En al die mooie foto's ook van het schooltje erg leuk!!
    Als ik zo al jou foto's zie dan krijgen wij er ook al zin in om dit allemaal te zien!
    Geniet ervan Janneke en veel leer plezier!
    Groetjes uit de Boekend

  • 02 Maart 2015 - 21:44

    Carol Van Hugten :

    Leuk om je verslagen afentoe te lezen je schrijft mooi, ook zijn er soms hele bekende dingen bij zoals dikke jeuken muggenbulten weet niet of je dat van de familie Rutten hebt voor mij is het in elk geval heel erkenbaar en maar kratse.Volgens mij heb je het goed naar je zin daar, leuk, ik hoop dat je voyage voorspoedig zal verlopen, Gr ome Carolllie

  • 03 Maart 2015 - 14:11

    Annemie Reijnders:

    Hallo Janneke,

    Wat een ervaring! En dan in die prachtige Gordel van Smaragd, het mooie Indonesië. Ik ben in 1992 op Java geweest en ben door je verhaal weer helemaal terug!
    Zet 'm op met taal. Ben benieuwd naar je vervolgverhalen.
    Groetjes,

    Annemie

  • 03 Maart 2015 - 21:12

    Angèle:

    Hai,

    Koken op ēēn gasbrander ,het lijkt wel dat Je het camping gevoel hebt gekregen!
    Wat een ervaring doe je daar op ,de manier van les geven is toch heel anders als hier, fijn om te lezen dat je plezier hebt en dat de kinderen er iets van opsteken,van onze Nederlandse cultuuren taal .
    De zaterdag was er een cultuurdag op school ,leuk zeg !
    Verklede is toch wel jou ding en dan in een personage van het boek.
    Zo zo vroeg op ,voor deze fietstocht die toch een heel andere bestemming had , trouwens geweldige foto's ,jammer dat je het niet hebt gehaald de volgende keer beter.
    Je hebt wel weer iets bijzonders meegemaakt.
    Succes met je verdere stage!

  • 05 Maart 2015 - 12:06

    Anton De Leeuw:

    ik heb met veel interesse je laatste ervaringen gelezen. Prachtig wat je allemaal beleeft, niet alleen wat lesgeven betreft maar vooral ook daarbuiten. Wat een indrukken doe je op!! Ik wens je heel veel moois in Singapore en volg je reisverslag verder. Geniet en leer ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 28 Dec. 2014
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 3386

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 05 April 2014

Experience Abroad - Indonesië

Landen bezocht: