Ineens is het 30 graden warmer! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu Ineens is het 30 graden warmer! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu

Ineens is het 30 graden warmer!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

10 Februari 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Zondag 8 & maandag 9 februari ’15

Om 6 uur ging de wekker om op te staan en te beginnen naar het avontuur waar ik een naar uit gekeken heb. Om 9 uur was ik op Schiphol samen met pap, mam en Glenn. Samen met Martje checkte we in. Ik kon inchecken voor de vlucht met Malaysia Airlines van Amsterdam naar Kuala Lumpur en van Kuala Lumpur naar Jakarta. De vlucht verliep goed. Het was een hele goede service aan boord. Wij hadden een hele goed plek. De eerste rij direct achter de first/businessclass. Dat betekende voor ons extra veel beenruimte en dat is wel zo prettig voor een vlucht van 12 uur. We kwamen met vertraging aan op het vliegveld van Kuala Lumpur waardoor Martje geen tijd meer had voor haar koffer op te halen. We hadden de middelste vlucht niet samen dus ik had wel nog tijd. Ze moest wel opnieuw inchecken en dat was haar gelukt. De koffer zou met de volgende vlucht mee gaan. Mijn vlucht van Kuala Lumpur naar Jakarta ging prima alleen had ik ook hier wat vertraging door het slechte weer. Er was veel turbulentie in het vliegtuig, dat was een minder prettige ervaring. Op Jakarta trof ik Martje weer en vanuit daar gingen samen verder met onze laatste vlucht: Jakarta – Yogyakarta. En ja hoor, deze vlucht had ook vertraging. We waren een uur later in Yogyakarta. We gingen naar de bagageband om onze bagage op te halen, echter zat deze van Martje er helaas niet tussen. Dus zijn we naar het punt gegaan voor verloren bagage en daar hebben we gewacht. Ze dachten dat deze bij de volgende vlucht zou zitten, maar helaas de drie kwartier wachten had niet zoveel nut. Uiteindelijk na 2 uur later en nog geen koffer te hebben, hebben we de taxi gepakt naar onze verblijfplek. Het regende helaas. Ik had toch wel een andere verwachting haha. Maar warm was het wel zo’n 24 graden. We werden we vriendelijk ontvangen bij ons huisje. Wij delen de bovenverdieping met z’n tweeën. Ieder heeft een eigen kamer voorzien van airco en een badkamer. Het ziet er allemaal netjes uit. De familie van het huis bestaat uiteen Indonesische vrouw en een Nederlandse man. Dat is wel prettig met communiceren. We praten Nederlands en Engels met ze. Ook hebben ze twee kinderen en die kinderen zitten bij ons op de school waar we stage gaan lopen. ’s Avonds zijn we op pad gegaan om wat eten en drinken te kopen in de supermarkt. We hebben toen rond half 10 onze eerste avondmaaltijd genuttigd. Deze bestond uit rijst met ketjap manis eroverheen.
Dinsdag 9 februari
Ik heb tot 12.30 uur geslapen. Blijkbaar had ik mijn slaap nodig aangezien ik een nacht niet geslapen heb ik het vliegtuig. Om 3 uur zijn we voor het eerst naar stage gegaan. Om half 4 kwamen de eerste kinderen. Groep 3, 4 en 6. De kinderen hadden vragen voor ons bedacht en wij hebben hier antwoord op gegeven. Het waren voornamelijk vragen zoals: hoe het je, woon je bij je ouders, waar in Nederland woon je, wat is je lievelings-kleur –huisdier –eten. Toen gingen de kinderen in 3 groepen aan het werk en hebben we rond gekeken hoe het allemaal ging. Ik heb zelf nog voorgelezen! Om half 6 was de school uit voor deze kinderen en stond de volgende groep al te wachten. Dit waren kinderen van groep 7 en het voortgezet onderwijs. Hier hebben ze in 4 groepen gewerkt en hebben we ons bij ieder groepje voor gesteld. Toen zijn we rond 6 uur gegaan. We gingen op zoek naar een plekje om te eten. We hebben bij een Italiaans restaurant gegeten om het nog even Europees te houden. Voor ongeveer 4 euro heb ik kunnen eten. Dit bestond uit een pizza hawaii en een sprite en een Papaya juice. Dat is nog eens verschil met Nederland!

Over de school waar ik stage ga lopen:
Deze school heet ‘De taaltuin. De kinderen gaan overdag naar een internationale of een Indonesische school en na school komen ze 2x per week naar ons schooltje om Nederlandse lessen te volgen. De peuters gaan iedere ochtend naar school. De school heeft totaal 39 leerlingen verschillend van peuter tot het voortgezet onderwijs (4e klas).

Dit waren was mijn eerste bericht uit het verre Indonesië.

Wist je dat:
- we iedere dag regen hebben gehad
- het wel pas na 4 uur begon te regenen
- Er overal gebedspalen staan van de moskee
- dat we al vele malen van het geluid hebben kunnen genieten
- we de was kunnen aan doen voor 0.20 cent per kilo
- dat het betekent dat ik hier mijn was niet zelf ga doen
- Er veel meer scooters op staat zijn dan auto’s

• 10 Februari 2015 - 19:50

Hay Van Hugten:

Hoi Janneke,

Alles kump good zeggen we bij ons , dat zie maar weer en de de zon gaat weer schijnen.
    goed verhaal, weten wij ook wat je doet, interessant.
    ik ga je volgen.
    groetjes pap

• 10 Februari 2015 - 20:39

Ilona:

Heej Janneke,
    Leuk verslag! Fijn dat de reis verder goed is verlopen. Is het nog goed gekomen met de koffer?
    Heel veel succes en plezier verder!
    Liefs, Ilona

• 10 Februari 2015 - 20:44

Els:

Hoi Janneke,

Heel veel plezier daar. Geniet er van en probeer ze maar wat weg te leren. Je neemt er zeker iets van mee, wat je straks in de praktijk weer kunt gaan gebruiken.
    Geniet, werk en lekker genieten van het mooie weer.
    Groetjes uit Deurne.

• 10 Februari 2015 - 21:18

Angèle:

Lieve Janneke,

Het was inderdaad vroeg uit de veren ,je weg brengen naar Schiphol voor het grote avontuur, waar je aan gaat beginnen .
    Om 12.00 uur vertrok je met de MH 0019 Malaysia Airlines ,gelukkig is de vlucht goed verlopen !! Wat een pech voor je reisgenoot Martje,dat haar bagage er niet bij zat , maar dit is nu al op gelost .
    Heel veel succes verder en kijk uit naar je volgende reis verslag.

• 11 Februari 2015 - 08:11

Tante Marion:

Lieve Janneke,

Wat al een avontuur, de hele reis, dat alleen is al een heel belevenis.
    Dan de koffer van je reisgenootje, allemaal super spannend!
    Maar dat zal inmiddels wel zijn opgelost.
    Geniet van je avontuur, de cultuur, en het heerlijk weer, dat beetje regen is wel effe jammer, maar de temperatuur is dan evengoed altijd beter dan hier

• 12 Februari 2015 - 14:03

Esmee:

Hey Janneke!

Kijk nu al uit naar het volgende verslag ;)
    Het ga je goed en geniet!!

Groetjes xx

• 17 Februari 2015 - 21:30

Tante José:

Hallo Janneke,

Wat een belevenis daar in Jakarta,als juf al die kinderen les te geven.
    Succes en werk ze .
    Je reis verslag zullen we zeker volgen.

Groetjes Uit Liessel