Nog steeds iedere dag genieten! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu Nog steeds iedere dag genieten! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu

Nog steeds iedere dag genieten!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

23 Maart 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Afgelopen week heb ik op stage groep 4, 7 en de peuters gedraaid. Verder ben ik met een filmpje begonnen voor de school. Een soort promotiefilmpje. Dus ik heb gefilmd en ben het aan het bewerken. Dinsdagochtend voordat we naar stage gingen zijn we naar een salon gegaan. Een salon alleen voor vrouwen. We hebben hier een lulur traditional gedaan. Ik moest me eerst omkleden. Ik kreeg een wegwerp onderbroekje en een kimono die ik aan moest trekken. Toen kreeg ik een massage waarna ik met een soort scrub ingesmeerd werd. De massage was ook wel echt traditioneel. Zelfs mijn tenen en vingers werden gemasseerd en mijn benen werden een soort van geslagen. Ik moest wel even mijn lach inhouden toen ze dat ging doen. Toen moest het intrekken waarna ik gescrubd werd. Eerst de voorkant en daarna de achterkant. Daarna moest ik in een soort hokje gaan zitten met een poefje en een stoomapparaat. Om het hokje zat een laken waar je hoofd uit kwam. Een soort eenvoudige stoomcabine. Daarna kon ik me douchen. Erg leuk om mee te maken hoe het hier gaat. Dit wil ik nog wel eens doen alleen iets anders. Dan kies ik voor een soort gezichtsbehandeling denk ik.

Woensdagavond zouden we met onze begeleidster van school gaan skypen, maar haar microfoon deed het niet. Daarom is dit uiteindelijk donderdag geworden. Vrijdagmiddag na school zijn we gaan lunchen. Daarna hebben we nog een beetje gewinkeld. Echter kleding kopen gaat hier echt niet. De maten zijn zo anders dat het allemaal niet past. Hetzelfde is met schoenen. Dus met winkelen slaag je eigenlijk nooit. Kleding heb ik hier dus ook nog niet gekocht. Zaterdag ben ik op de scooter naar de Merapi gereden. De Merapi is een van de actiefste vulkanen van het land. En heeft op 5 november 2010 de zwaarste uitbarsting gehad waardoor er veel verwoest is. Eigenlijk wilde ik deze beklimmen maar hoorde van veel mensen dat het echt een hele zware tocht moest zijn. Dus uiteindelijk heb ik een jeeptocht gedaan. Ook erg interessant en mooi. Helaas was het bewolkt dus je kon de vulkaan minder goed zien. Het was een lava jeep tour. Dat betekende dat deze Tour naar plekken ging waar je heel goed de uitbarsting van 5 november 2010 kon zien. Zo kwam ik bij een bunker, vervallen huizen, een museum en een afgrond waar je het spoor van de uitbarsting kon zien. We stopten regelmatig op plekken om het te bekijken. Omdat de vulkaan zo actief is kon je op sommige plekken stoom van de stenen zien komen. Dit kon ik ook voelen en het was dus echt warm onder de grond. En dat voor onder aan de rand van de vulkaan. Het was een mooie dag. Het grappige was dat er veel mensen met mij de jeep wilden delen waardoor ik regelmatig te horen kreeg, je gaat met hun in de jeep, daarna bleef hij wisselen. Uiteindelijk zat ik met een Indonesisch stel in de jeep die uit Jakarta kwamen en op vakantie waren in Yogyakarta.

Zondag was het afwachten. Ga ik nu eindelijk een keer paragliden of toch niet? Dat was de vraag. We werden via de app op de hoogte gehouden. Maar helaas stond de wind niet goed en er kwam regen aan. Ik heb in de tussentijd dat ik aan het wachten was veel aan mijn vakantiefilmpje kunnen werken. Dus ben nu al een heel eind. Toch nog een beetje nuttig besteed. Uiteindelijk zijn we naar de Bird Market geweest. Dit is een markt waar heel veel vogels verkocht worden. De vogels zitten met te veel bijeen in niet al te grote hokken. Maar ze hebben niet alleen vogels. Ze verkopen hier ook katten, honden, hamsters, cavia’s, konijnen, muisjes, kippen, kuikens, vleermuizen, uilen, schildpadden, vissen, slangen, een aantal reptielen, maden en ander voedsel voor dieren. Wat me toch wel verbaasde waren de geverfde kuikens. De kuikens waren bijvoorbeeld blauw, paars, felgeel, groen of rood. Allemaal geverfd, dus erg zielig. Puppy’s die je met grote ogen aan kijken omdat ze uit het kooitje wilden. De dieren waren zo schattig en het liefst wilde ik ze allemaal kopen omdat het zo zielig was maar dat gaat natuurlijk niet. Elke dag komen er nieuwe dieren. Ik heb me laten vertellen dat ze er ook apen verkopen, maar die heb ik niet gezien. Daarna zijn we naar het kraton gereden omdat we toch nog eens op zoek gingen naar de art-wijk waar iedereen over verteld. We waren hier al geweest maar niet echt bewust door heen gelopen. We kwamen toen ook bij de achterkant van het waterpaleis uit waar we in de eerste week ook naar toe zijn gegaan. Alleen bij de achterkant was geen toerist te bekennen. We waren de enige twee die er rond liepen! Dit was ook minder onderhouden maar wel leuk om te zien dat daar dan niemand komt omdat dat onbekend is.

Wat antwoorden op de vragen van pap:
Ik heb het inderdaad druk hier, maar in het weekend is de enige tijd om echt iets te gaan ondernemen en dat ik dan ook wel graag wat van het land wil zien. Relaxen is dus voor na stage, thuis en na mijn Indonesiëreis als ik naar Dubai op vakantie ga met Glenn. Ik zal zeker voorzichtig zijn op de scooter. Ik heb wel het idee dat de mensen hier heel alert zijn tijdens het verkeer. Met Engels en Nederlands kan ik me heel goed redden. Nu is het wel zo dat ik vooral in een Nederlandse omgeving ben. Op stage en bij mijn appartementje wordt voornamelijk Nederlands gepraat. Wanneer je iets wilt gaan doen kun je je over het algemeen altijd wel met Engels uit de voeten. Wanneer dat niet kan is het met handen en voeten praten. Ik ken wel al wat Indonesische woordjes maar ik heb het gewoon ook niet heel veel nodig. Het openbaar vervoer moet hier ook wel prima zijn. Je kunt erg goedkoop reizen. De bussen zitten hier volgens mij wel best vol en hebben hier geen vaste tijden. De trein heeft wel vertrektijden en er zijn veel klasse binnen de treinen. Als ik met de trein zou willen reizen, word dit voor mij de duurste klas omdat die prima is. Het kan zomaar zijn dat je wanneer in de goedkoopste klas reist kakkerlakken in je coupé hebt, en dat is ook geen pretje.

Wist je dat:
- Ik maandag een overheidsschool ga bezoeken
- Dat ik heel benieuwd ben hoe het daar is
- Ik komend weekend mijn laatste volle weekend heb
- Het Indonesische eten nog steeds genieten is
- Vooral omdat ik minder van Hollandse kost houd zoals aardappelen
- Ik dit eten dus wel moet gaan missen als ik thuis ben
- Hier 's avonds af en toe vleermuizen rondvliegen in ons huis
- Dit komt omdat het hier een grote open ruimte is
- Ze niet op mijn kamer kunnen komen want die is wel afgesloten
- Hier veel percussiegroepen naast de weg staan om een mooi werkje muziek af te leveren
- Het iedere dag druk is in de stad en je soms ook heel lang doet over kleine afstanden
- Dit komt omdat er zo veel verkeer op de weg is
- Het ook heerlijk is als je dan op de scooter de stad uit rijd
- Wat een rust daar buiten

  • 23 Maart 2015 - 16:21

    Cynthia:

    Hoi Janneke!

    Leuk om dit zo allemaal te lezen! Jammer dat het paragliden niet doorgegaan is. Gaaf van die vulkaan, lijkt me erg indrukwekkend en triest dat er zoveel verwoest is geworden. Gekleurde kuikens? Dat is inderdaad vrij vreemd. Waarom gekleurde kuikens als je van die kleurige dwergpapegaaitjes kunt hebben ;P waren die er ook btw? haha.

    Nog heel veel plezier daar! Kijk uit voor de vleermuizen (bah). En ik zie jou pas weer midden april ergens. Als jullie naar schiphol gebracht worden 12 april komen wij terug, zal wel even zwaaien vanuit het vliegtuig (lol).

    Groetjes,

    Cynthia

  • 23 Maart 2015 - 20:01

    Hay Van Hugten:

    Lijkt mij voor jou wel een heel leuke ervaring die lulur traditional.
    Jammer dat het bij de krater mistig was, krijgen we ook mistige foto's.
    Ja Janneke hier eten we nog steeds "hollands"
    zoals vandaag aardappelen, broccoli en gehaktballen,
    was wel lekker hoor,
    wij bewaren wel wat aardappelen voor jou.
    Wij kunnen dus ook naar Indonesië met onze talenkennis?
    eigenlijk heb ik er al zin in als opwarmer voor Thailand.
    Ik vind het weer fijn als je weer thuis bent

    groetjes Pap

  • 25 Maart 2015 - 12:54

    Angèle:

    Hai,

    Weer een goed verhaal,en leuke foto's.
    Leuk allemaal, die verschillende groepen waar je les aangeeft,het blijft natuurlijk een hele uitdaging om telkens weer iets nieuws te verzinnen.
    Over de Nederlands cultuur.

    Even je laten te verwennen ,doet je goed ,heeeeeeeeerlijk!
    De Merapi vulkaan wat een beleving,jammer dat je de vulkaan niet hebt beklommen ,het was een zware tocht, dat Heb ik gelezen via Martje zijn blog .
    je hebt met een jeeptocht ook iets heel bijzonders meegemaakt.

    Je vertelde mij via Face Time dat je een grote chocolade paashaas hebt gekregen ,van een onbekende, mmmmmm
    En is die al op ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 28 Dec. 2014
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 3370

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 05 April 2014

Experience Abroad - Indonesië

Landen bezocht: