Hot-spots van Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu Hot-spots van Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janneke Hugten - WaarBenJij.nu

Hot-spots van Yogyakarta

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

15 Februari 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Van woensdag tot en met donderdag hebben we stage gelopen.
Dat betekende op woensdag en donderdag van 9.55 tot ongeveer 6 uur. Dat verschilt per dag een beetje net zoals in Nederland. Van 9 tot 11.30 komen de peuters. Dit is een groepje van 7 kinderen. Hierna maken we alles klaar voor de middag en gaan we rond 1 uur eten. En met eten bedoel ik dan geen meegenomen boterhammen. Nee daarmee bedoel ik een tentje naast de weg met reist en allerlei Indonesische gerechtjes. Je pakt een bord en schept op wat je wilt hebben, eet het lekker op onder het genot van een drankje en daarna reken je af. Het kost We hebben 1x voor 8.000RP gegeten en een keer voor 18.000RP. Dat is omgerekend 0.55 cent of €1,24. Om 2 uur zijn we terug en om half 3 beginnen de kleuters (5 kinderen) en hebben les tot half 5. Op stage lopen we op blote voeten. Als we naar binnen komen doen we de slippers uit. Zo blijft het wel allemaal schoon! We hebben ook een soort van congiërge/poetsvrouw. Wanneer we geknutseld hebben ruimt zij voor ons de spullen op. Dat mogen we niet zelf doen. Ze brengt ons drinken en wanneer ze ziet dat we nog niks gedronken hebben komt ze het glas brengen om te zeggen dat ze iets moet drinken. Ook veegt ze de hele tijd de vloer of dweilt deze. Schoner kan bijna niet! Zo'n hulp mis je toch soms wel in Nederland! Ze is er altijd bij de peuters en kleuters.

We hebben natuurlijk ook weekend gehad. Een weekend waarin we veel gedaan hebben. Op vrijdag wilde we naar de Kraton maar het bleef maar regenen en het was gesloten op vrijdagmiddag dus hadden we een middagje thuis. Uiteindelijk zijn we hier zaterdag naar toe gegaan. Ook hebben we de grote winkelstraat verkent en hebben best veel van Jogja gezien. Op de terugweg regende het heel erg hard. We zijn toen met de becak (fietstaxi) naar huis gegaan. Alle fietsers hadden een poncho aan behalve die van ons. Ons meneertje was helemaal doorweekt. Toch wel een beetje zielig! Hadden we toch maar een andere uitgekozen. Maarja zo heeft hij wel weer wat zakcentjes verdiend.
De hoogtepunten zijn binnen! Want op zondagochtend besloten we een tour te doen. Om 3:30 uur werden we opgehaald bij ons huisje. We reden naar een uitzichtpunt waar je de borobudur en de Merapi vulkaan ziet liggen. Hier waren we nadat we om 4 uur in de ochtend iedereen opgehaald hadden rond een uur of kwart over 5. We liepen naar boven en genoten van een prachtige zonsopkomst. Hierna zijn we naar de Borobudur gegaan. Dit is een Boedistische tempel. Een klein formaat hiervan stond ook op de floriade in Venlo. Hier heb ik even een foto van toegevoegd om het met het echt te vergelijken. We werden contenui aangesproken door mensen of we met ze op de foto wilden. Dit werd op een gegeven moment wel vervelend. Nu kan ik me voorstellen als je beroemd bent dat dat niet altijd even leuk is. Je kunt niet eens rustig wandelen of er lopen weer groepjes achter je aan om te vragen voor een foto. We hebben ze daarom allemaal een nee verkocht. Helaas voor ze maar anders hebben we dadelijk een rij van 20 minuten voor ons staan. Dit was trouwens op de zaterdag ook al zo, maar lang niet zo erg als vandaag. Om 9 uur moesten we verzamelen om weer met het busje door te rijden naar de andere tempel. We kwamen door mooie groene straten waar je echt de landbouw met rijstvelden zag. Om half 11 waren we bij de Prambanan. Dit is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. De middelste toren is maar liefst 47 meter hoog. Om 1 uur waren we weer bij ons huisje en hebben we lekker lui gedaan. Bijkomen van het vroege opstaan en alle indrukken van de dag.

Wist je dat:
- Ze soms wel met 4 mensen op een scooter zitten!
- Dat kinderen vaak voorop staan of met een doek worden vast gebonden
- Dat we tot nu toe bijna iedere dag uit gegeten hebben
- Dit dit meestal tussen de 2 en de 4 euro kost
- We al heel veel verschillende gerechten geprobeerd hebben
- Ik gisteren een best pittige pindasaus voorgeschoteld kreeg
- Het flink brandde in mijn mond

• 16 Februari 2015 - 10:26

Hay Van Hugten:

Janneke, het is toch heerlijk om dit allemaal mee te mogen maken op jou leeftijd,
    echt geweldig, geniet ervan.

ps. mooi geschreven reisverhaal.

groetjes pap

• 16 Februari 2015 - 10:52

Guus:

hoort zich zeer herkenbaar aan !! Veel fun : Halo keponakanku

• 16 Februari 2015 - 15:49

Tante Marion :

Hoi Janneke,

Met veel bewondering weer je reisverslag gelezen!
    Prachtige foto's en toch al leuke dingen gezien.
    Succes en geniet ervan!
    Probeer een deze dagen een keer met je te FaceTime !
    Groetjes van ons.
    Wiel en Marion

• 16 Februari 2015 - 21:53

Els Rutten:

Hoi Janneke,

Wat leuk om zo te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Wat fijn zo'm extra hulp bij het opruimen. Zou ik ook wel willen na schooltijd.
    Ben benieuwd naar jouw foto's als je weer thuis bent.
    Geniet er lekker van en probeer ze gewoon wat Nederlands te leren, dat vinden ze leuk en die kleintjes leren zo snel, al doe je het maar via eenvoudige liedjes.
    Groetjes van de hele familie. (ze zijn druk aan het feesten, dat snap jij wel).

• 17 Februari 2015 - 15:54

Angèle:

Janneke,
    Wat een luxe op deze school dat je niets mag opruimen ! dit kan in Nederland helemaal niet wel het hebben van ouders die het een en ander opruimen met een activiteit.

En dan wel heel vroeg uit de veren ,voor iets te bewonderen op deze aardbol de foto's geven een geweldig aan blik, wat een geweldige ervaring wat je daar allemaal ziet .
    Heel veel succes met les geven op deze school.